T E H N I C A   S P O R T I V A

  Tehnica de ridicare: smuls (snatch)

Smuls-ul este un procedeu tehnic de ridicare in haltere, si se executa in felul urmator :

Se i-a pozitia de start cu varful picioarelor sub bara, priza mainilor pe bara este larga in functie de lungimea bratelor dar si de inaltimea sportivului.

Spatele este cambrat si impreuna cu coapsele formeaza un unghii de 45 de grade. Umerii sunt peste bara, bratele sunt intinse iar privirea spre in sus.

Picioarele imping ferm pana la extensie maxima, iar spatele executa o indreptare pentru a ridica bara.

Bara trece de genunchi si urca pe coapsa pana la bazin, unde se produce o smucitura care ii permite sportivului sa coboare nivelul si sa intre sub bara. Bratele intinse preiau greutatea fiind ajutate de spate si picioare,care sunt incordate.

Din momentul acesta sportivul este intr-o genuflexiune cu bratele intinse deasupra capului sustinand greutatea, urmat de impingerea in picioare si ridicarea cu bara deasupra capului.

Odata extinse si aliniate picioarele, sportivul poate lasa bara in jos conducand-o usor cu mainile.

 Tehnica de ridicare: pus la piept si aruncat (clean and jerk)

Pusul la piept:

Startul in pusul la piept se face cu varful picioarelor sub bara, spatele cambrat, pieptul sus si privirea inainte.

Bratele sunt intinse si priza mainilor pe bara este mai ingusta decat la smuls, pentru a favoriza rotatia coatelor spre in sus.

Pozitia picioarelor este departata la nivelul umerilor, iar varfurile sunt orientate usor spre exterior.

In continuare bratele sunt intinse, picioarele vor impinge, iar spatele va executa o extensie pentru a ridica bara de pe sol. Odata ce bara a ajuns deasupra de genunchi, se va produce o smucitura situata intre coapsa si bazin, in functie de fiecare sportiv. Aceasta smucitura se va executa pe piciorul intins pana pe varf, cu bratele intinse, umerii si trapezul spre in sus. In acest moment sportivul va răsucii coatele si va coborâ sub bara, pana va ajunge in genuflexiune. Urmeaza ridicarea din genuflexiune cu spatele drept, coatele spre in sus si genunchii spre exterior, si pregatirea pentru aruncat.

In continuare bratele sunt intins, picioarele vor impinge, iar spatele va executa o extensie pentru a ridica bara de pe sol. Odata ce bara a ajuns deasupra de genunchi, se va produce o smucitura situata intre coapsa si bazin, in functie de fiecare sportiv. Aceasta smucitura se va executa pe piciorul intins pana pe varf, cu bratele intinse, umerii si trapezul spre in sus. In acest moment sportivul va răsucii coatele si va coborâ sub bara, pana va ajunge in genuflexiune. Urmeaza ridicarea din genuflexiune cu spatele drept, coatele spre in sus si genunchii spre exterior, si pregatirea pentru aruncat.

Aruncatul de la piept:

Odata ce sportivul se afla cu bara la piept, spatele drept, pieptul sus, se va executa o lasare in semigenuflexiune. Lasarea trebuie sa fie controlata, si suficient de adanca incat sportivul sa poata arunca greutatea deasupra capului. Impingerea din picioare trebuie sa fie puternica, pentru a usura munca bratelor. Odata aruncata greutatea spre in sus, sportivul se va ajuta si de brate care se vor extinde si vor intampina greutatea, picioarele vor executa o fandare cu un picior inainte si unul înapoi, si vor sustine greutatea deasupra capului. Dupa ce greutatea a fost sustinuta deasupra capului cu bratele intinse, picioarele vor reveni din fandare pe aceasi linie, iar sportivul poate conduce bara spre sol.

Scroll to Top